Het is een misvatting dat adverteren alleen effect heeft als je korting aanbiedt. Het klopt dat korting aanbieden een effectieve manier van adverteren is, maar toch is korting niet per se nodig om te kunnen adverteren. Laten we eens kijken naar wat voor- en nadelen van korting geven. Ook bespreken we een aantal alternatieven en tips om doeltreffend te adverteren zonder korting.
Waarom is korting niet nodig?
De prijs van diensten of producten worden niet alleen door inkoopmarges bepaald. Bij het starten van een onderneming kijk je naar de markt en de plek die jouw bedrijf hierin kan innemen. Een bepalend onderdeel bij de keuze van jouw bedrijfsstrategie is de prijs/kwaliteit en service die je gaat aanbieden. Zo kan het zijn dat veel van jouw concurrenten hun product al zo goedkoop mogelijk aanbieden. Het kan dan een slimme keuze zijn om de strijd voor de laagste prijs niet met hen aan te gaan, maar juist service als Unique Selling Point te gaan inzetten. Hierdoor kan het zijn dat aanbiedingen niet bij jouw product passen. De geloofwaardigheid van jouw bedrijf kan hier zelfs door beïnvloed worden.
Als met korting adverteren niet de juiste exposure voor jouw bedrijf is, betekent dit niet dat adverteren niets voor jullie is. Het doel van een advertentie is namelijk aandacht richten op de USP’s van jouw bedrijf. WAT DEZE OOK ZIJN!
Advertentie opties
Er zijn diverse alternatieven onderwerpen die i.p.v. korting gebruikt kunnen worden om te adverteren. Deze onderwerpen kun je combineren en afwisselen. Ook kun je op meerdere kanalen adverteren. Denk hierbij aan: advertenties (digitaal & in print), social media, radio en TV. Elk van deze kanalen heeft zijn eigen voor- en nadelen. Maak slim gebruik van de eigenschappen van deze verschillende media.
Een goede mediaplanning kan helpen: de juiste kanalen te kiezen, onderwerpen te bepalen en overzicht te geven.
5 veel gebruikte alternatieven om mee te adverteren zijn:
- Garantie (termijn & dekking)
- Service
- Kwaliteit
- Snelheid van leveren
- Uniekheid (Nergens anders te verkrijgen)
Ben specifiek in je advertentie
Een veel gebuikte uitspraak bij ons op het kantoor is: “Als je alles verteld, vertel je niets”. Dit zeggen we vooral tegen bedrijven die voor het eerst gaan adverteren. Zij willen vaak zoveel mogelijk in een advertentie vertellen. Het resultaat hiervan is dat de advertentie zo onoverzichtelijk wordt dat geen van de boodschappen overkomt.
Ben daarom specifiek met het kiezen van een boodschap. Kies 1 USP als onderwerp van advertentie en voeg hier hooguit 1 à 2 sub-UPS’s aan toe. Let hierbij wel op dat de hoofd USP niet minder dan 60% van de ruimte mag gebruiken. Vertel deze boodschap zo kort mogelijk. Gebruik visuals, kleuren en vlakken om de ogen van de lezer over de pagina de begeleiden. Als je meer informatie of een disclaimer moet tonen, kun je de lezer het beste verwijzen naar je website.
Op de juiste manier adverteren met korting
Het is niet zo dat adverteren met korting nooit goed is, of dat het alleen door prijsvechters gebruikt kan worden. Als je korting of gratis extras op de juiste manier gebruikt in je advertenties is het ook voor jouw bedrijf effectief.
Wanneer is adverteren met korting effectief:
- Gebruik het niet te vaak
Zorg ervoor dat je de korting niet te vaak herhaalt. De consument moet het idee krijgen dat de actie NU of NOOIT is. Als je elke week dezelfde producten met korting aanbiedt, verdwijnt het effect. Afhankelijk van jouw product of dienst kun je de frequentie van korting aanbieden aanpassen. - Het voordeel moet passen bij je jouw product
Korting of iets gratis weggeven moet op dezelfde manier beoordeeld worden als alle andere keuzes voor je marketingbudget. Bereken dus vooraf of de afname in opbrengst opweegt tegen de exposure die je hiervoor terug krijgt. Het is ook mogelijk om te weinig weg te geven. Een sleutelhanger weggeven en vervolgens denken hierdoor meer auto’s te verkopen is niet reëel. Hierdoor ben je de kosten van de investering kwijt zonder hier iets voor terug te ontvangen. Let er dus op dat de give-away in verhouding is met de aanschaf prijs van jouw product of dienst.“Als ik u was zou ik deze auto kopen,
hier krijgt u namelijk een gratis sleutelhanger bij.”
- Meet niet alleen de verkoopcijfers
Een veel gemaakte fout bij het meten van de effectiviteit van een advertentie is het kijken naar de verkoopcijfers in de week waarin de advertentie is geplaatst. De meeste advertenties worden te vroeg in de buyers journey toegepast om directe verkoop te genereren. Inplaats hiervan zorgen advertenties vaker voor meer naamsbekendheid of meer aandacht voor een specifiek product. Het is dus belangrijk om ook op de winkelvloer te zorgen dat er aandacht is voor dezelfde onderwerpen als in de advertentie. Zo zet je de exposure van je advertentie om naar inkomsten.
Hulp nodig bij het opzetten van een advertentie campagne?
Neem dan contact met ons op. We laten je graag de mogelijkheden zien.