Je hebt met veel aandacht aan de content van jouw website gewerkt. Goed bezig!
Zoals je merkt is goede content niet vanzelfsprekend. Je zult er zelf veel tijd in moeten steken, of een expert inschakelen om je hiermee te helpen. Hoe dan ook het vraagt om een behoorlijke investering van een bedrijf.
Voor veel bedrijven is de website een van de eerste uitingen die eist dat er nagedacht wordt over hoe de boodschap van het bedrijf wereldkundig gemaakt moet worden.
Zo moesten er beslissingen gemaakt worden over de teksten, foto’s en afbeeldingen die ervoor gaan zorgen dat jouw klanten geboeid raken en blijven. Verder heb je misschien onderzoek naar statistieken moeten doen, of andere bronnen gevonden die jouw boodschap duidelijk maken.
Wat je ook hebt gedaan om jouw website interessant, communicatief, representatief en visueel aantrekkelijk te maken, het is zonde als deze met aandacht gecreëerde content niet optimaal gebruikt wordt.
Als jouw boodschap eenmaal is opgezet, dan is het vertalen naar andere marketing uitingen relatief simpel.
Hoe zijn de mensen op jouw website terecht gekomen?
Als het antwoord op deze vraag “Google” of “de gedeelde link op social media” is, dan laat je net zoals talloze andere ondernemers veel kansen liggen. De bezoekers van jouw website kunnen vaak al veel eerder in hun customer journey met jouw boodschap in aanraking komen.
Een website is een mooie manier om jouw klanten te informeren en jouw product of dienst aan te bieden. Echter is een website minder geschikt voor de promotie van jouw bedrijf (of merk). Om op een website te komen moet de bezoeker namelijk al bekend zijn met jouw bedrijf en zeker in de opstartfase zal de organische positie in Google niet voldoende zijn om op alle relevante zoektermen naar voren te komen. Dus hoe kom je aan bezoekers?
De digitale oplossing voor dit probleem zou adverteren via google of via social media zijn. Op deze manier kun je gericht adverteren voor jouw doelgroep. Het nadeel hiervan is dat hier weinig ruimte voor tekst of afbeeldingen is. Dit zorgt ervoor dat de content die met zorg op jouw website is weergegeven pas zijn werk kan doen als men echt op de link van de advertentie heeft geklikt. Omdat de concurrentie op deze platformen groot is krijgt de lezer een lijst met honderden verschillende aanbieders te zien die nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn.
Begrijp me niet verkeerd ik zal de laatste zijn die ondernemers adviseert om geen gebruik te maken van online marketing. Het is alleen net zo belangrijk om naar andere mogelijkheden te kijken die je kunnen helpen om jouw klanten te bereiken.
Wie en waar zijn jouw klanten?
In het kort volgt iedere klant een aantal stappen om uiteindelijk tot aanschaf over te gaan. Afhankelijk van wie jouw doelgroep is kan deze customer journey variëren. Doe onderzoek naar jouw klanten. Vraag hen waar hun interesses liggen en kijk goed naar de trends. Vergeet niet naar de eigen krachten van jouw bedrijf te kijken. Een goede USP kan ook bepalend zijn voor het soort klanten dat je aanspreekt.
Gebruik jouw content eens voor deze uitingen.
Zo, je hebt een goed beeld over wie jouw klanten zijn, wat hen beweegt en waar ze naar opzoek zijn. Er is op basis van deze informatie hard gewerkt aan goede content en nu ben je met gepaste trots klaar om jouw boodschap via een website uit te dragen.
Zoals eerder aangegeven is het niet verstandig om jouw bedrijf alleen online te promoten. Ga jouw dag maar eens na. Hoeveel van deze uitingen heb je al gezien of gehoord vandaag?
- Krant bij het ontbijt
- Radio bijvoorbeeld in de auto
- Balie display bij het tankstation
- Poster op weg naar het kantoor
- Folder van die seminar
- TV als relax momentje
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van uitingen die dagelijks door miljoenen consumenten gezien worden. Vele van deze uitingen bieden jou als ondernemer de kans om klanten te overtuigen zonder dat deze vooraf kennis van jouw bedrijf moeten hebben.
Advertenties, Posters, POS materiaal, Radio en TV bieden een totaal andere exposure dan online marketing kan bereiken. Displays, brochures en folders hebben als voordeel dat de lezer al een groot deel van de informatie te zien krijgt zonder hiernaar te moeten zoeken.
Het is een kwestie de juiste uitingen voor jouw doel te kiezen. De content heb je al, dus veel van het werk is al gedaan. Houd wel rekening met de verschillende doelen van verschillende uitingen. Het kan zijn dat je een aangepaste versie van de teksten, beelden en andere elementen van jouw website moet gebruiken. Vraag waar nodig advies.